Syrenbusk, skræpper og bilnumre

På forrige billede kunne man se den runde syrenbusk ved indkørslen til Klosteret fra vejen gennem Vemmetofte.

Jeg har lige fundet et billede af selvsamme busk – i fuldt flor og i øvrigt med Det gl. Apotek i baggrunden.

Når der blev leget skjul m.v. indgik denne busk ofte i løjerne.

Faktisk kunne man skjule sig i den.

Den var fantastisk flot når den blomstrede om foråret. Det gjorde den – som man kan se på billedet – inden skræpperne i grøften var blevet så store som sådan nogle bliver.

Skræppebladene blev i øvrigt brugt til at hindre solskoldning, når man som barn sad ved vejen og skrev bilnumre.

Det var meget spændende at se hvor den næste bil kom fra. Var den fra amtet, fra et andet amt, fra København eller udlandet?

Kendingsbogstavet H var Præstø amt. Nummerplade H1 var ambulancen i Fakse, H3 tilhørte Dr. Petersen i Fakse Ladeplads.

Kommentarer værdsættes - skriv den i feltet herunder. Når du begynder at skrive, fremkommer flere felter. Anfør email og navn (fornavn eller fulde navn). Kommentaren sendes ved at trykke på det blå felt med ordet kommentar. Er det en førstegangskommentar afventer den godkendelse (for at undgå spam).

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.