Efter den voldsomme brand i Vemmetofte i september 1857 forestod et omfattende oprydnings- og genopbygningsarbejde. Prospektet herunder fra Faxe Kommunes Arkiver omtales senere i indlægget.
I det første indlæg, der omhandler denne brand, citerede jeg Brasch, der berettede om sin oplevelse af branden. Han slutter dette afsnit således: “…, og med Undtagelse af Forpagterboligen og Skolen, der laae noget tilbage, var hele den bebyggede Plads omkring Klosteret saaledes forvandlet til en Brandtomte.” 1
Dette indlæg handler om vandmøllen i Vemmetofte. Og en smule om andre møller.
I min barndom i Vemmetofte var det et ofte gentaget gøremål at cykle til Faxe Ladeplads for at købe for 25 øre leverpostej – og senere, da dyrtiden havde gjort sin virkning, for 50 øre.
Dette kom jeg til at tænke på, da jeg for snart længe siden så et billede på Facebook af Vandmøllen mellem Vemmetofte og Faxe Ladeplads. På disse mange ture kørte jeg forbi bygningen.
Den er ophørt med at virke og er revet ned for mange år siden. Jeg ved dog ikke hvornår. Den lå hvor Vivede Mølleå løber under Vemmetoftevej. I Facebook-opslaget kunne man se, at dens placering skulle være ved Vivede Møllehuse, hvilket der dog blev protesteret imod.
For efterhånden nogen tid siden fik jeg en mail fra Christian Wammen, hvis ene tipoldefar havde været apoteker i Vemmetofte. Mailen har inspireret mig til at finde relevante informationer om dengang – og det er efterhånden blevet til ikke så lidt, som følger i en række indlæg.
Blandt andet har denne søgen i gamle skrifter, arkivalier og aviser medført, at jeg har måttet opgive en barndomsinformation, idet den har vist sig fejlagtig. Sådan kan det gå. Jeg fik dengang at vide, at Det gl. Apotek i Vemmetofte, i hvilket hus jeg er født, var opført i 1865. Det er ikke tilfældet. Det fremgår klart af den beskrivelse af branden i Vemmetofte i 1857 og den efterfølgende ny- eller genopbygning af stederne, som følger herunder.
Sidste indlæg handlede om postvæsenets effektivitet som kommunikationsmulighed inden telefonen m.v. blev almindelig.
Da jeg fandt det brevkort, der blev omtalt, var der samme sted lidt andet af interesse. Derfor dette indlæg.
Der blev oprettet et brevsamlingssted i Vemmetofte. Allerede få år efter det det første danske frimærke så dagens lys, viste der sig behov for at kunne samle breve bestemte steder på nogle af landets postruter. Brevsamlingsstederne var knyttet til et bestemt postkontor, Vemmetoftes til Rønnede/Faxe i begyndelsen, siden kun Faxe.
Hvornår brevsamlingsstedet i Vemmetofte er oprettet, er jeg ikke helt klar over, men hos Porsgaard-Larsen kan man finde nogle årstal at holde sig til. Tidsangivelserne herunder er således at finde i linket til Vemmetoftesiden.
Stemplet med de 3 ringe og teksten VTOFTE har været brugt fra 1863 til 1917. Dette stempel er af Esrom-type og ser ud som følger:
Fra 1918 til 1929 anvendes et stjernestempel. Her er teksten VEMMETOFTE og i midten ses stjernen. Et eksempel er følgende:
Frimærket vender på hovedet, hvilket må være sådan når det er stemplet der er i fokus.
Efter stjernestemplet med stjerne, følger en periode med et stempel med udslebet stjerne. Udslebne stjernestempler anvendes fra 1929 til 1948. Herunder følger to eksempler på dette stempel:
Den sidste type stempel, der anvendes på Vemmetofte brevsamlingssted er Brotype-stemplet. Dette stempel er anvendt fra 1948 til 1965, jvf. Porsgaard-Larsen, men det blev brugt til brevsamlingsstedet blev nedlagt 30. juni 1966.
Teksten på stempel er VEMMETOFTE PR. FAKSE. Dette er sidstedagsstemplet, hvilket fremgår af et indlæg om denne dag.
Herunder følger lidt flere eksempler af interesse i denne sammenhæng.
Som nævnt var brevsamlingstedet underlagt Faxe. Herover ses et eksempel på, at først er brevkortets frimærker annulleret med Vemmetoftes stjernestempel og dernæst med et Faxe-stempel 18.7.1919.
Her er et eksempel på et søndagsbrev sendt fra Vemmetofte med turiststempel fra Fakse, som er ROLLOS BY – KORALØENS PERLE. Det ser ud til at være sendt 22. april 1941. Et tydeligere turiststempel fra Fakse ses her – med Rollotårn.
Dette har ikke så meget med Vemmetofte at gøre, idet der ses et såkaldt bureaustempel, som blev anvendt i Østbanens tog mellem KJØGE og FAXE LP. Brevkortet til Syerske Kristine Petersen, jvf. sidste indlæg, er stemplet 30. 5. 1911 i T 10, hvilket velsagtens betyder Tog 10.
Syersken er blevet gift, og det ses her at parret er flyttet til Himlingøje, ikke pr. Haarlev men pr. Vallø. Det give tre stempler. Stjernestempel fra Vemmetofte, sidestemplet fra FAXE 27. juni 1913 og stemplet fra Haarlev samme dag. Her rettes Haarlev til Vallø og kortet videresendes. Portoen er i øvrigt steget to øre sammenlignet med de 3 øre det kostede nogle år før, jvf. sidste indlæg.
Forsiden af kortet et dette. Vejen gennem Vemmetofte ser ud som en jordvej. Huset der anes til højre er gartnerboligen. Man ser også bygningen der rummede brevsamlingsstedet til sidst bag den høje hæk. Måske aner man den høje bygning til venstre der husede det forinden. For enden af vejen ses Klosterforvalterboligen. Til venstre er det i øvrigt tydeligt at de to hække med stien imellem ikke er lige høje.